Gepubliceerd op 28 juli 2020

Zorg voor je eigen balans

MEDITEREN OM MEER IN BALANS TE KOMEN. DAT KEN JE VAST WEL.

Vandaag wil ik je meenemen in een bepaalde manier van mediteren die je kan helpen om meer in balans te komen met je eigen type. Wanneer je erachter komt wat je eigen type is, kun je daar verschillende emoties bij krijgen. Dat gaat van trots zijn op je type tot je ervoor schamen, van het begrijpen dat dit je keuze is geworden tot niet snappen dat het zover is gekomen. Ieder heeft zijn eigen reactie. Ieder dient dit voor zichzelf een plek te geven.

Om meer balans en begrip te krijgen voor het Enneagramtype waar je het meest mee verbonden bent, kan het helpen om lichamelijke steun aan jezelf te bieden. In dit geval met je handen.

Een mudra (letterlijke betekenis is zegel of gebaar) is een bepaalde houding van je hand die van dienst is tijdens het uitvoeren van meditatie of pranayama  (is een bewuste manier van ademen waarbij de volledige capaciteit van je longen gebruikt wordt).

De handmudra, waar ik vandaag over praat, is de lichamelijke uitdrukking van een  kwaliteit, een deugd.

Voor ieder Enneagramtype bestaat er ook een specifieke handmudra waarmee je een houding aanneemt van een kwaliteit (een deugd) die jou helpt bij het bereiken van meer balans in je typegedrag. Ook al heb je misschien nog niet veel voeling met de deugd, door de handmudra aan te nemen, roep je de deugd via het lichaam wel op.

Wekelijks mediteer ik met de handmudra’s. Het vouwen van je handen brengt je aandacht naar binnen, terwijl het hart geopend wordt.

Probeer het eens een tijdje uit. Bij het mediteren of gewoon tijdens een rustmomentje.

Voorbeeld waarbij je de handmudra kunt gebruiken tijdens je meditatie:
Je hebt een probleem. Er is iets gebeurt en je wil weten hoe je dat kunt oplossen. Of je hebt een issue gehad en je wil er achteraf van leren.

>> Je gaat ergens zitten waar je even niet gestoord wordt. Je kunt je ogen sluiten en vervolgens neem je het conflict voor ogen en observeer je jouw reactie.

Vervolgens neem je de handmudra van jouw Enneagramtype en je herbeleeft het conflict. Wacht in stilte en laat via jouw lichaam een nieuwe attitude of mogelijke andere oplossingen naar boven komen. Je creëert nu als het ware een nieuwe oplossing.  


📷 Eline Dabekaussen - Snapped Fotografie


_

Type 1: Sereniteit

Rechter hand open voor de schouder (handpalm naar voren gericht) en de linkerhand rust met de rugzijde op het bovenbeen met de duim en de middenvinger tegen elkaar.

_

Type 2: Nederigheid

Armen zijn gekruist voor de borst (eerst links dan rechts). De handen zijn open met de handpalmen richting lichaam. Het hoofd is lichtjes naar voren gebogen.

_

Type 3: Eerlijkheid (Waarachtigheid)

Duim en middenvinger tegen elkaar van beide handen en handen rusten op de bovenbenen, rugzijde beneden.

_

Type 4: Gelijkmoedigheid

Handen geopend ter hoogte van de borst, armen gebogen in de ellebogen in een rechte hoek.

_

Type 5: Niet-gehechtheid

Beide handen open met de handpalmen naar boven gericht op de bovenbenen rustend.

_

Type 6: Moed

Handen in vuisten en armen gekruist (eerst links dan rechts) voor de borst. Let op dat het een ontspannen houding is!

_

Type 7: Matigheid

Handen open met de handpalmen naar beneden gericht op de bovenbenen rustend.

_

Type 8: Innocence

Handen tegen elkaar, in de bidhouding voor de borst.

_

Type 9: Daadkracht

Linkerhand met duim en middenvinger tegen elkaar en op het bovenbeen rustend. Rechterhand raakt de grond met de vingertoppen.