Gepubliceerd op 5 juni 2020

De beste ochtendroutine voor een geweldige dag!

Je dag beginnen met een fijne ochtendroutine zet de toon voor een geweldige start van je dag. Daar stopt het niet. Als je elke dag je routine doet dan gebeurt er nog meer met je; je verhoogt je productiviteit, je verlaagt je stressniveaus en je beheert effectiever je tijd. (Misschien heb je dit zelfs al eens ervaren.)

Klinkt goed toch?

Behalve...  dat je nu al weet dat het best lastig kan zijn om er ten eerste aan te beginnen en ten tweede, om je er daarna aan te houden!

Heb je je wel eens afgevraagd hoe dat komt?

Heb je er wel eens aan gedacht dat het wellicht is omdat niet al die 'slimme tips over ochtendgewoonten' voor elk persoonlijkheidstype op dezelfde manier werken? 

Daarom krijg je vandaag een hulpje. Voor elke Enneagramtype heb ik een ochtendroutine bedacht die past bij het type. Hopelijk helpt je dit om je beter te concentreren op je werk, minder last te hebben van alle huidige onzekerheden en zeker minder stress te ervaren.


Weet je je Enneagramtype nog niet, kom dan zeker naar de Workshop op 30 juni ....

Type 1, de Perfectionist: Lachende start

Je bent gedisciplineerd en echt geweldig in het handhaven van een consistente routine. Toch ben je ook het type dat weer snel die positieve ervaring vergeet en het daardoor laat liggen. Hard werken kun je goed en toch zeg jij ook vaker "Ik zou echt meer moeten lachen".
Met die reden raad ik je aan om een timer in te stellen op 30 seconden en je dag te starten met 30 seconden glimlachen. In het begin zal het raar aanvoelen, uiteindelijk zal die glimlach van je gezicht naar je hart gaan en zul je die vreugde de hele dag met je meedragen.

Type 2, de Helper:  Ochtend Check-In

Och type 2, je bent zo goed in het zorgen voor andere mensen. Als natuurlijke hulpverlener besteed je veel van je energie aan het focussen op wat anderen van je nodig hebben en vergeet je in te checken bij wat jij nodig hebt.
Ik adviseer je om je dag te starten met een kleine check-in. Maak elke ochtend contact met je hart, geest, lichaam en ziel en plan tijd in om jezelf datgene te geven wat jij nodig hebt, voordat je de eisen van andere mensen aan je takenlijst toevoegt.

Type 3, de Presteerder: Schermvrije uren

Elke dag dat je wakker wordt, ben je meteen gefocust op je doelen. Je weet wat je moet doen om te zijn wie je wil zijn op een bepaald moment. Je agenda, e-mail, social media en koffie zijn vaak je eerste prikkels om je prestatiedrang naar een hoger niveau te krijgen.
Ik daag je uit voor een andere  ochtendroutine: negeer je telefoon en elk ander scherm in het eerst uur van je ochtend. Stem eerst af op jezelf en op je eigen wensen. Deze routine gaat je eraan herinneren om aanwezig te zijn bij je dagelijkse werk in plaats van alleen maar in actie te zijn en toe te werken naar andermans wensen en waarderingen. Winstpunt: je zet nu zelf de toon voor hoe een geslaagde dag eruit ziet voor jou, en voor jou alleen.

Type 4, de Individualist: Block tijd 

Je bent een prachtig creatief wezen en vaak erg gefocust op de schoonheid van moment tot moment van de wereld om je heen. Om je aangeboren vermogen om volledig aanwezig te zijn bij het in evenwicht brengen van je gevoelens en met de wens om dingen voor elkaar te krijgen, raad ik je aan om de avond van te voren tijd te ‘blocken’ in je agenda.
Block tijd voor je dagelijkse taken en zet afgebakende tijden neer voor je werk. Houd het geheel flexibel door de hoeveelheid tijd die je nodig hebt voor een bepaalde taak te overschatten. Dit geeft je net genoeg structuur zonder je creatieve geest te verpletteren.

Type 5, de Waarnemer: Stretch

Jij bent ongelooflijk oplettend en geïnformeerd. Je bent geweldig in onderzoek en hebt het vermogen om creatieve oplossingen te bieden voor de problemen die zich in je leven kunnen voordoen. Dat gezegd hebbende, is het niet geheel ongebruikelijk dat je een hele dag in je hoofd leeft.
Het kan voor jou ongelooflijk nuttig zijn om je dag te beginnen met langzame, opzettelijke fysieke bewegingen. Breng je bewustzijn terug in je lichaam, waardoor je meer volledig verbonden bent met jezelf.

Type 6, de Loyalist: Zintuigen aanzetten

Je bent een snelle denker, geneigd tot bezorgdheid en geneigd tot scepsis. Dit zijn geweldige eigenschappen voor wanneer dat nodig is. Ze kunnen je ook tegenhouden om aanwezig te zijn in het hier en nu.
Ik adviseer je om elke ochtend een paar minuten de tijd te nemen om de wereld om je heen bewust in je op te nemen. Kijk om je heen en let vooral op aangename dingen die je ziet, hoort, ruikt, proeft en voelt. Geniet van het gevoel dat je de wereld om je heen echt opmerkt. Door in contact te komen met het nu, weet je dat je op dit moment altijd veilig bent.

Type 7, de Levensgenieter: Schrijf Morning Pages

Jouw geest zit vol ideeën, mogelijkheden, verlangens en kansen. Je gedachten bewegen honderd kilometer per uur en zijn vaak op elkaar gestapeld. Dit kan soms magisch en super productief zijn, en  het kan ook gebeuren dat je totaal niet gefocust, niet georganiseerd en niet effectief bent in je energie.
Neem daarom elke ochtend een paar momenten om al je ideeën, gedachten, zorgen en dromen op te schrijven. Daarmee haal je al je 'achtergrondgedachten' uit je hoofd. Het helpt je om gefocust te blijven op je huidige taken en om voor elke dag een duidelijke richting te hebben.

Type 8, de Baas: Meditatie

Je bent een krachtig wezen, type acht. Je hebt het geweldige vermogen om op een situatie te stuiten en precies te weten wat er moet gebeuren om de klus te klaren. Deze snelle reactie van je instinct is een ongelooflijke eigenschap. Het kan je echter ook in meer conflicten brengen dan je soms zou willen.
Als je 's ochtends nu even de tijd neemt om te mediteren, dan kun je ruimte creëren tussen je gedachten, je gevoelens en je acties. Dit kan ongelooflijk nuttig zijn om net genoeg te vertragen zodat je de hele dag diplomatieker bent in je reacties.

Type 9, de Bemiddelaar: "Sla-je-slag-lijst'

Oh negen, je bent ongelooflijk in het zien van de perspectieven van andere mensen en in het creëren van ruimte voor hen om hun wensen te kunnen uitvoeren. Tegelijkertijd trek je jezelf vaak terug in je eigen comfortzone in plaats van jezelf te pushen om die geweldige dingen te doen die je zo graag wil doen.
Om je te helpen bij het prioriteren van een gemakkelijke en ook effectieve dag, raad ik je aan om je dag te beginnen met een 'Sla-je-slag-lijst' te maken. Kies maximaal drie tot vier taken die je deze dag gaat volbrengen. Begin je dag met de moeilijkste taak en stop je werkdag wanneer je alles op je lijst hebt volbracht. Dit geeft je een duidelijke richting over waar je je energie in gaat steken en het geeft je ook een heel duidelijk eindpunt. Daarna kun je teruggaan naar je vredige gemoedstoestand. 😉

En, welke ochtendroutine past bij jou? 


Ben je na deze blog nieuwsgierig geworden over het Enneagram en zou je graag meer te weten willen komen? 
Op 30 juni geef ik een live workshop waarbij jij ontdekt welk Enneagram type het meest dominant bij jou aanwezig is. Op deze pagina vind je meer informatie.