Gepubliceerd op 5 april 2020

5 Stressverlagende tips voor elk Enneagramtype

Het zijn moeilijke tijden voor veel mensen. Tijden die velen van ons nog nooit meegemaakt hebben. Toch gaan we erdoor heen. Daarin hebben we geen keuze.

Hoe we ermee omgaan, daarin hebben we wel een eigen keuze.

Ik wil je met deze blog aanmoedigen om positief te blijven. Om ervan uit te gaan dat je altijd een keuze hebt. En lukt dat op momenten niet, treur dan niet. Neem een stapje terug, vind de kracht weer in jezelf en ga door. Je komt hier sterker uit.

In een eerdere blog: Hoe ben jij in stress? leg ik je uit wat stress met elke Enneagram type doet. Misschien vind je het handig om deze nog even terug te lezen.

Nu in deze blog geef ik 5 stressverlagende tips voor elk Enneagramtype:


Type 1

Dit type is een op het lichaam gebaseerd type met de nadruk op persoonlijke integriteit en zelfbeheersing. Hun aandacht gaat uit naar het zien en corrigeren van wat fout is, en het juiste doen. Ze staan bekend om hun eerlijkheid, betrouwbaarheid en gezond verstand.

Manieren om met je stress om te gaan:

  • Breng quality time door met grappige broers en zussen of vrienden en leer het innerlijke kind in jezelf te koesteren.
  • Plan een dag (of uren) om gewoon te ontspannen en na te denken.
  • Bekijk een humoristische film of lees een grappig boek/ strip om je humeur te verbeteren.
  • Neem talloze geplande pauzes tussen je werkzaamheden door om burn-out te voorkomen.
  • Onderzoek welke dingen je deed als kind die echt gelukkig maakten en doe ze nu weer.
Type 2

Tweeën zijn een op gevoel gebaseerd type met een focus op relatie. Ze blinken uit in het leggen van verbindingen en inleven in de behoeften en gevoelens van andere mensen. Ze zijn meestal goed in het ondersteunen van anderen en helpen hun potentieel te benutten. Het is echter veel moeilijker om de aandacht op zichzelf te richten en te weten wat ze zelf nodig hebben. Ze willen door anderen geaccepteerd en geliefd worden, en ze zullen zich aanpassen of veranderen om deze goedkeuring te krijgen.

Manieren om met je stress om te gaan:

  • Probeer kunst- of muziektherapie. Beter nog, verken je (misschien slapende) artistieke kant en laat je gevoelens de vrije loop.
  • Lees boeken over zelfontwikkeling en leer meer over je persoonlijke identiteit.
  • Ga een paar keer (online) winkelen om je eigen unieke stijl te ontwikkelen.
  • Laat anderen weten dat je een tijdje vrij neemt om alleen te groeien.
  • Neem de tijd om je culturele achtergrond te verkennen door te chatten met familieleden over je stamboom.
  • Doe iets helemaal alleen voor jezelf
Type 3

Mensen van het type 3 zijn op gevoel gebaseerde typen, maar ze kanaliseren hun emotionele energie om dingen voor elkaar te krijgen. Ze nemen het initiatief en werken hard om hun doelen te bereiken. Ze zijn zeer flexibel en ze blinken uit in "voelen" en voldoen aan de verwachtingen van anderen wanneer dat hen zelf tot succes zal leiden. Ze blijven graag actief en onderweg, dus het is moeilijk om te stoppen of te vertragen. Hun focus op het behouden van hun imago en het behalen van resultaten kan persoonlijke behoeften en gezondheid in de weg staan.

Manieren om met je stress om te gaan:

  • Probeer nieuwe en interessante activiteiten buiten je carrière uit. Vraag het aan vrienden, sluit je aan bij groep en reis rond.
  • Schrijf een lijst van kwaliteiten die je bij elke vriend bewondert en waardeert - en laat ze dat weten.
  • Houd een dankbaarheidsdagboek bij en werk het regelmatig bij om jezelf te herinneren aan de vele prachtige geschenken die het leven je heeft gegeven en hoeveel je daadwerkelijk hebt bereikt.
  • Help anderen hun eigen identiteit te ontdekken en bied aan om hun persoonlijke motivator of adviseur te zijn.
  • Adopteer een huisdier of koop kamerplanten om geduld en het plezier te ontwikkelen om je te interesseren in de kwaliteiten van een ander.
Type 4

Vieren zijn op gevoel gebaseerde types die vaak een gevoel van verlangen en melancholie ervaren. Er ontbreekt iets voor hen, wat kan leiden tot een zoektocht naar heelheid door romantisch idealisme, genezing of esthetiek. Als ze zichzelf met anderen vergelijken, ervaren ze gevoelens van afgunst. Ze zoeken betekenis en diepte in hun relaties, hun werk of in een zoektocht naar persoonlijke creativiteit.

Manieren om met je stress om te gaan:

  • Ontdek romans, kunst en films van auteurs van verschillende leeftijden, nationaliteit, ras, etniciteit, cultuur en achtergrond om je perspectieven te verruimen.
  • Doe vrijwilligerswerk en help een handje in situaties die je nog moet tegenkomen en ervaren.
  • Ga de natuur in en dompel jezelf erin onder.
  • Deel je persoonlijke ervaringen in de vorm van creatief schrijven of verhalen vertellen aan mensen over de hele wereld.
  • Blijf op de hoogte van wereldwijde filantropische inspanningen en lees over de persoonlijke reizen van de betrokkenen.
Type 5

Mensen van het type 5 zijn mentale types die zich richten op intellectueel begrip en kennis vergaren. Privacy en persoonlijke autonomie zijn erg belangrijk voor hen, en andere mensen kunnen als opdringerig worden ervaren. Het vermogen om los te komen van andere mensen en van emotionele druk schenkt persoonlijke vrijheid, maar kan ook eenzaamheid veroorzaken.

Manieren om met je stress om te gaan:

  • Doe een bewuste poging om contact te maken met mens en natuur.
  • Lees boeken en bekijk video's over emotionele intelligentie en pas ze toe bij interacties met anderen.
  • Neem deel aan groepen zoals Toastmasters of improvisatie in je omgeving.
  • Maak er een gewoonte van om gezond te eten en maak beweging onderdeel van je dagelijkse routine.
  • Durf activiteiten uit te proberen buiten je comfortzone - goed nieuws: het wordt elke keer gemakkelijker.
Type 6

Zessen zijn mentale types die hun perceptie en intellect gebruiken om de wereld te begrijpen en erachter te komen of andere mensen vriendelijk of vijandig zijn. Ze richten zich op het bewaken van de veiligheid van de groep, het project of de gemeenschap. Deze type 6 mensen zijn goed in het anticiperen op problemen en het bedenken van oplossingen. Het kennen van de regels en het maken van afspraken met andere mensen is belangrijk, maar tegelijkertijd hebben ze de neiging om aan zichzelf te twijfelen en bij datgene wat de ander zegt, vraagtekens te zetten. Ze kunnen heen en weer bewegen tussen scepsis en zekerheid, rebel of ware gelovige.

Zo ga je om met stress:

  • Houd een dagboek bij waarin je je diepste gedachten schrijft en plannen maakt voor zelfontwikkeling.
  • Mediteer, beoefen spiritualiteit of doe aan yoga, zodat je meer gaat aarden.
  • Ga om met mensen die goede, positieve energie uitstralen.
  • Verdiep je bestaande relaties door openlijk je zorgen te uiten en je in te leven in anderen.
  • Praat met een vertrouwde vriend die praktisch advies en emotionele steun kan bieden.
Type 7

Zevens zijn mentale types die vooruit denkend en vooruitstrevend zijn. Ze brengen meestal een optimistische en positieve houding mee bij al hun activiteiten. Ze zijn geïnteresseerd in veel verschillende onderwerpen. Ze willen niet beperkt blijven tot één ding en houden hun opties en mogelijkheden liever open. Pijn, ongemak en angst vermijden ze het liefst. Daarom is hun agenda vaak goed gevuld.

Manieren om met je stress om te gaan:

  • Raadpleeg een vriend die je terug kan brengen naar de realiteit en praktische oplossingen kan bieden.
  • Verdeel belangrijke doelen in kleine, bruikbare stappen.
  • Maak een lijst met zaken die je wilt verbeteren en deel deze met een vriend die je aanmoedigt om je verplichtingen na te komen.
  • Verken onderwerpen als filosofie, psychologie, sociologie, antropologie, ethiek en religie om te ontdekken wat jouw waarden zijn.
  • Inspireer anderen om hun eigen vreugde te vinden door je grenzeloze niveaus van positieve energie!
Type 8

Mensen van het type 8 zijn een op het lichaam gebaseerd type dat de neiging heeft om de leiding te nemen over situaties en dan ook de leidende rol op zich nemen. Ze zijn energiek en intens, en ze kunnen soms intimiderend zijn voor andere mensen. Ongeduldig met regels en voorschriften, doen ze graag dingen op hun manier. Door controle uit te oefenen over hun omgeving, doen ze hun best om zichzelf en iedereen die deel uitmaakt van hun familie of groep te beschermen.

Manieren om met je stress om te gaan:

  • Kom in contact met je zachtere kant.
  • Concentreer je op lichaamsbeweging om je positieve endorfines te stimuleren en je geest helder te houden.
  • Maak een lange lijst met spannende, energieke en positieve activiteiten die je kunt doen wanneer de blues toeslaat.
  • Oefen met het visualiseren van je zorgen die je in de lucht laat verdwijnen, en oefen met positief praten tegen jezelf.
  • Geef jezelf de ruimte om je (schijnbaar vreemde of nutteloze) emoties te verwerken en te bevestigen.
Type 9

Balancerend aan de top van het enneagram, zijn negens het meest basale persoonlijkheidstype. Ze zijn het 'zout van de aarde' en de spreekwoordelijke lijm die de gemeenschap bij elkaar houdt. Mensen van dit type zijn er in alle soorten en maten, en ze hebben een gemeenschappelijk probleem met traagheid (of momentum). Of ze nu lui zijn in de traditionele zin van het woord of harde werkers die voortdurend in beweging zijn, 'negens' hebben moeite om hun eigen prioriteiten te vinden en te behouden. Het is moeilijk om van richting te veranderen of de aandacht te verleggen naar wat het belangrijkste is. Ze 'vergeten' zichzelf.

Manieren om met je stress om te gaan:

  • Maak eenzame natuurwandelingen en maak tijd voor rustige reflectie.
  • Overweeg een detox voor sociale media en ruim je online aanwezigheid op.
  • Zorg voor een plant of huisdier en besteedt dagelijks kwaliteit-tijd aan het verzorgen ervan.
  • Lees boeken over motivatie met concepten en strategieën om een plan voor jezelf op gang te brengen.
  • Vraag een bijzonder ambitieuze of werklustige vriend om advies. Vraag hun hoe zij altijd weer in actie komen en blijven. Leer van hun.

.

En, ben je erachter hoe je jezelf kunt motiveren in tijden van stress?

Bekijk eens of je een van je vrienden of familieleden die last hebben van stress een handreiking kunt geven en kunt motiveren over hoe je actie kunt ondernemen om een evenwichtiger leven te leiden. 

===

Online coaching
Het is een tijd waarin we elkaar niet live kunnen ontmoeten. Er gebeuren echter wel veel dingen op het moment. Het leven staat op z'n kop. Je werkt anders, je thuisleven is anders, constant wordt gevraagd om je aan te passen. 
* Heb je hier moeite mee?
* Is het je te veel? 

Ik luister graag naar je en wil je helpen om hierdoor heen te komen. 
Neem gerust contact met me op. 

Els