Dagopleiding Basis Enneagram

symbool enneagram

 

Dagopleiding Enneagram

Sacrecola wil aan de hand van het Enneagram mensen hun bron van kracht laten ontdekken zodat ze de unieke vorm kunnen vinden waarin ze zichzelf kunnen manifesteren.

Je ontdekt hoe je het Enneagram in kunt zetten als een krachtig middel om effectiever door het leven te gaan door jou eigen gedrag en dat van anderen beter te begrijpen.

Je krijgt tijdens de workshop niet alleen inleidende theorie te horen maar je zult vooral ook meteen praktisch ervaren in welk typegedrag jij je herkent.

De Enneagramcursus begint op 9 september 2017 om 10.00 uur en duurt tot ongeveer 16.00 uur.

Locatie: Novotel Maastricht, Sibemaweg 10, 6227 AH Maastricht. (Parkeren gratis)

Voor wie?

  • Enneagram is voor iedereen die op zoek is naar meer verdieping en persoonlijke ontwikkeling.
  • Voor mensen die zichzelf beter willen leren kennen en voor hen die hun bestaande relaties willen verbeteren.
  • Coaches, coachende managers en andere professionele begeleiders hebben er een  instrument mee in handen, waarmee zij hun begeleidingsproces prachtig kunnen verdiepen en versnellen.
  • Het Enneagram is ook een inspirerend en proces versnellend instrument voor organisaties.
  • In het bijzonder voor besturen, managementteams en medewerkers die in teamverband op zoek zijn naar meer onderlinge verbondenheid, verantwoordelijkheid, vertrouwen en transparantie.

Waarom Enneagram bij Sacrecola?

  • Je wilt effectiever gedrag kunnen uiten;
  • Je wil de controle over je leven terugkrijgen;
  • Je wil belemmerende overtuigingen uit het verleden opruimen;
  • Je wil controle krijgen over je emoties;
  • Je wil dingen uit het verleden geen belemmering meer laten zijn voor de toekomst;
  • Je wil duidelijk en standvastig kunnen zijn naar jezelf en de buitenwereld over wat jij wilt.

Verlang je ook weleens naar een standvastige gids die je feilloos door de dagelijkse drukte van het leven loodst? Die je de controle over je eigen leven teruggeeft? Die gids die is er. Je eigen innerlijke kompas. En Sacrecola kan je er mee in contact brengen.

Nog nooit werd er zo’n groot beroep gedaan op onze persoonlijkheid dan in de tijd waarin we nu leven. Het geeft je soms het gevoel opgesplitst te zijn. Het gevoel dat je jezelf kwijt bent en je je versnipperd voelt.

Enneagram kan je het inzicht over wie jij bent in je unieke zijn.

Enneagram leert je hoe jij doet wat je doet. Waarom je doet wat je doet. Hoe je anders kan doen als je niet meer in steeds dezelfde valkuilen wilt terecht komen. Keer je leven om door meer inzicht te krijgen in.

Prijs:

€ 500,00 (incl. koffie, thee, lunch en gratis parkeren)

Schrijf je dan nu in voor de 7-daagse cursus Enneagram bij Sacrecola op 9 sept. – 7 okt. – 28 okt. – 25 nov. – 9 dec. 2017 en 6 jan. – 3 febr. 2018.

Tel: 06-304 93 671

Email: sacrecola@kpnmail.nl

Download PDF-flyer

Homerus Odyssee en Enneagram Archetypisch

In de literatuur tref je vele uitgebreide beschrijvingen aan van de verschillende Enneagramtypes. Ik houd zelf van metaforen. In het boek The Complete Enneagram, 27 Paths to Greater Self-Knowledge van Beatrice Chestnut, PhD beschrijft zij de types vanuit de verhalen van Odysseus. Ik ben zo vrij geweest om deze te vertalen met toestemming van de schrijfster en met verwijzing naar haar boek.

Enneagram Archetypes

(uit: Homerus Odysseus, vertaling uit: “The Complete Enneagram, 27 Paths to Greater Self-Knowledge, Beatrice Chestnut, PhD” )

 

Type 9 de Lotuseters

De Odysseus is een klassiek verhaal over het belang van thuiskomen in jezelf. Het is een metafoor voor de innerlijke reis die bij ons “thuis”, bij de waarheid over ons zelf brengt.

Odysseus doel is om thuis te komen. En thuis in de taal van de Odysseus is alleen een specifieke plaats maar ook de ultieme staat van Zijn, waar we onze ware natuur ontmoeten en herkennen wie we werkelijk zijn.

Het eerste land dat Odysseus en zijn vloot aandoen nadat zij, na het einde van de Trojaanse oorlog, Troje hebben verlaten om huiswaarts te zeilen, is het Land van de Lotuseters.

De Lotuseters zijn een relaxt en vriendelijke volk dat leeft van de bloemen van de lotus. Zij zijn een vriendelijk volk, maar ze hebben in het geheel geen verlangens. Die verlangens hebben ze weggesnoven met het zelfdodend kruid van de lotusbloem.

Ze zijn niet in staat te kiezen uit de verschillende paden van actie omdat ze steeds in slaap vallen zodra ze het pad naar hun innerlijke Zelf willen inslaan en. Steeds blijven ze steken op de T-splitsing van de weg en weten niet welke kant ze moeten kiezen.

De Lotuseters geven de bemanning van Odysseus lotus te eten, zodat ze de weg naar huis zullen vergeten. Onder invloed van deze lotusbloemen willen de mannen in het land van de Lotuseters blijven. Odysseus gaat ze zoeken en neemt hen mee naar hun schepen. Hij moet ze aan de reling en aan de roeibanken vastsnoeren zodat ze hun reis kunnen hervatten.

Zonder de kennis over wat het betekent om “thuis” te komen hebben we weinig reden om ons te engageren voor de moeilijke reis die leidt naar het ware Zelf. Het verhaal van de Lotuseters illustreert de negen archetypes die in slaap zijn gevallen voor de noden ne de behoeftes van het Ware Zelf. Zonder het verlangen om de hogere mogelijkheden van je innerlijke Zijn verlies je de focus. Je kunt de motivatie om in actie te komen of de richting te vinden waarin je moet gaan niet vinden. Er is niks waarop je je kompas kunt richten. En zonder een idee over de richting van je Thuis is het, het meest eenvoudige om maar in Lotusland, het land van de vergetelheid, te blijven.

Type 8 de Cyclopen

De karaktertrekken van type acht autonomie, onverschrokkenheid, kracht, woede en mateloosheid kunnen niet beter belichaamd worden dan door de Cyclopen.

De cyclopen bezetten het tweede land dat Odysseus en zijn kameraden bezoekt tijdens hun reis naar huis na afloop van de Trojaanse oorlog.

De reusachtige eenogige Cyclopen zijn wetteloze beesten zonder rechtspraak en rechtbank. Iedere Cycloop beslist over zijn eigen recht zonder rekening te houden met de naasten. De cyclopen willen hebben wat ze willen hebben wanneer ze het willen hebben en ze nemen dan wat ze willen hebben. Ze schamen zich niet en voelen zich nooit schuldig of gereserveerd. Ze maken zich zeker niet druk over wat anderen over hun denken.

Het eiland dat de reuzen bewonen is een land met overvloedige natuur. De velden staan vol met oneindig overvloedige en mooie natuurlijke gewassen en er lopen kuddes dieren rond. De cyclopen genieten volop van deze overvloed. Ze bewaken deze overvloed ook zeer angstvallig.

Odysseus en zijn manschappen treden de cycloop Polyphemus tegemoet in zijn enorme goedgevulde schuilplaats. Ze vragen op voorspraak van de god Zeus om proviand.

Daarop antwoord de cycloop: Je moet wel gek zijn vreemdeling om mij te komen vertellen dat ik bang moet zijn voor de toorn van de goden. Wij cyclopen knipperen nog niet eens naar Zeus of ieder andere god. Het schild van storm en donder van Zeus of ieder andere god deert ons niet. We krijgen er alleen maar meer kracht door. Ik zal jullie nooit sparen omwille van het voorkomen van de woede van Zeus behalve als ik daar de noodzaak van zou inzien.

Om zijn woorden kracht bij te zetten begint Polyphemus de manschappen van Odysseus op te eten. Maar Polyphemus kent allen maar zijn kracht en niet zijn kwetsbaarheid. Zijn eetlust en zijn natuurlijke beperkingen zullen zijn ondergang bewijzen. Odysseus geeft de cycloop kelk na kelk met exquise en krachtige win totdat hij van dronkenschap in slaap valt. Odysseus en zijn manschappen steken de cycloop dan met een speer zijn oog uit en weten uit de schuilplaats te ontsnappen door onder de kudde schapen mee naar buiten te lopen. De cycloop kan hen alleen nog in blinde woede achtervolgen naar het strand.

Het karakter van type acht representeert het archetype van lust, een “gaan voor wat je wil hebben” energie. Persoonlijke kracht in een antisociale houding die zich niks aantrekt van regels en autoriteit.

Deze persoonlijke kracht leidt echter ook tot mateloosheid en excessief gedrag. Het verhaal van de cyclopen leert ons hoe on begrensde (eet)lust en woede kan leider tot een kracht die sterker is dan het leven.

Type 7 Aeolus de meester van de wind.

Wanneer Odysseus en zijn manschappen het eiland Aeolia bereiken, vinden ze een plaats die de persoonlijkheid van type 7 weerspiegeld. Dit weelderige eiland heft geen vaststaande locatie. Het verplaatst zich op de wind die de heerster van het eiland Aeolus controleert. De Aeolianen vermaken zich dmet feesten en festiviteiten die constant doorgaan. Het leven is gemakkelijk, het is een feest en comfortabel door je eigen invulling eraan te geven.

Aeolus heeft een simpele en comfortabele oplossing van zijn probleem om de koers naar huis vast te houden. Hij bind alle winden, met uitzondering van de westenwind, in een zak en zegt tegen Odysseus dat hij de zak in het ruim van zijn schip moet opslaan. Daardoor kan er geen verkeerde wind opkomen die hen in de verkeerde richting zou kunnen stuwen. Daarna bevrijdt Aeolus de westenwind op die de vloot van Odysseus naar huis zal brengen.

Geholpen door de wind zeilen de Grieken continu 10 dagen lang totdat ze Ithaca in het zicht krijgen. Odysseus is uitgeput van het continue werken aan de zeilen en hij bezwijkt aan de vermoeidheid.

Zijn bemanning is benieuwd naar wat er in de zak zit die in het ruim is opgeslagen. Ze vermoeden dat er een schat in is verborgen.

De crew begint onderling te mopperen. Kijk onze kapitein, zo geliefd door iedereen. Hopen geplunderde schatten neemt hij mee naar huis vanuit Troje terwijl wij, die evenveel gezwoegd hebben met lege handen thuis komen.

De bemanning opent de zak terwijl Odysseus slaapt, denkende dat Aeolus hem goud en zilver heeft geschonken. Ze willen er zelf ook een deel van hebben. Door het openen van de zak veroorzaken zij een verschrikkelijke storm die hen helemaal terugblaast naar Aeolia.

De terugkomst van Odysseus op het eiland verpest echter het feest van de Aeolianen en hij is niet meer welkom. Hij en zijn bemanning worden van het eiland verdreven.

Uiteraard kan de creatieve optimistische en innovatieve geest van type 7 persoonlijkheid de zeilen bij een ander doen opbollen. Nieuwe uitdagingen, vol behagen en plezierige ervaringen zijn belangrijk om het leven de moeite waard te maken. Maar zoals de bemanning van Odysseus ontdekken bezorgt het zich uitsluitend focussen op het hebben van veel comfort en leuke dingen in het leven ook problemen. Niemand kan alleen toe met zijn eigen Aeolia, waar de zorgen van de wereld niet binnendringen of voorkomen kunnen worden. Dobberen aan de oppervlakte in een land van eindeloos feesten zal leiden tot een manier van ongeorganiseerd afdrijven.

Type 6 De Laestrygoniaanse ramp

Ondanks dat Odysseus en zijn mannen al veel heroïsche situaties op hun reis hebben overleefd is de ontmoeting met de Laestrygoniers de meest angstaanjagende en desastreuze ontmoeting van allen.

Na zes dagen en nachten roeien meert hij zijn twaalf schepen in een, zoals het lijkt vredige haven, aan. Zijn landingsbemanning ontmoet meteen bij het betreden van het land de dochter van de koning. Zij nodigt hen uit om naar het kasteel te komen. Als de drie mannen het kasteel binnen betreden worden ze afgeschrikt door de monsterlijke Laestrygoniaanse koningin. Zij laat haar koning ontbieden en twee reuzen vallen de mannen aan, scheuren een van hen uit elkaar en eten hem op.

Terwijl de andere twee bemanningsleden die de reuzen hebben overleeft naar de schepen terugvluchten stormen honderd andere Laestrygoniaanse reuzen naar de haven. Zij bombarderen de twaalf schepen met grote keien. Allen met de kracht die opgewassen is tegen dit rampzalig geweld redt de schepen. Odysseus beveelt zijn bemanning om zo hard mogelijk te roeien alsof hun leven ervan af hangt. In doodsangst doorkliefden ze allemaal de golven. Alleen het schip van Odysseus redde het om weer op open zee te komen. De andere schepen zonken allemaal.

De Laestrygoniers zijn krachtig genoeg om voor niemand bang te zijn. Maar zij reageren agressief en onmiddellijk op alleen al de aanname dat als iemand hen tegemoet treedt wel ene vijand moet zijn. De 6 persoonlijkheid is gefixeerd op negatieve verwachtingen en ze zien vrijwel uitsluitend dreigingen. De Laestrygoniers zijn op het paranoïde af alert voor gevaar. Zij zijn niet vatbaar voor rationele verklaringen of een onderzoek naar de echte waarheid om zo hun angst weg te nemen.

Type 5 Hermes en Circe

Zowel hermes als Circe weerspiegelen de thema’s van type vijf. Als eerste bewaken en gebruiken ze beiden geheime kennis. Hermes is de boodschapper van de goden en belast met de bewaking van de goddelijke geheimen. Hij is ook het symbool van het bewaken van grenzen. Hermes heeft de macht om wat geheim is in het licht te brengen op de dag die hij er voor kiest.

Circe betekent havik, en deze name verwijst naar een observeerder met een scherp oog voor wat ver weg is. Zij is een mysterieuze tovenares die een magische toverstaf heeft en geheime vergiften. Zij kent de weg en de gevaartes van de wereld veel beter dan enige menselijke reiziger. “zij is zo wijs dat ze iedere zoeker deskundige raad kan geven over de weg die komen gaat, als zij maar genegen genoeg is en als je maar weet hoe je haar moet benaderen.

Circe leeft in een kasteel dat heel ver weg verborgen is in een beboste vallei. Zij is omringt met haar verzameling dieren maar ze heeft geen menselijk gezelschap om zich heen. Verkenners van Odysseus onderbreken Circe als zij aan het zingen en weven is. Zij nodigt de mannen uit om binnen te komen. Al snel verandert zij de mannen in varkens, het symbool voor gulzigheid, hun menselijke honger en het smachten die tot vasthoudendheid en lijdt en er voor zorgt dat je bang bent om iets te verliezen of et zonder te moeten doen.

Met hulp van Hermes, die voor hem een interne barrière tegen het gif van Circe creëert, is hij Circe te slim af. Circe zegt: “Ik ben verbijstert. Je dronk mijn gif maar je bent niet behekst”. Nog nooit heeft iemand mijn vergif weerstaan. Jij hebt een geest die niet behekst kan worden. Odysseus zorgt ervoor dat hij niet wil weten wat het gif was zodat hij niet alsnog in deze val van Circe trapt en alsnog in een varken verandert zal worden. Met hulp van Hermes verleidt Odysseus Circe om de belofte te doen om nooit tegen hem samen te zweren. De tovenares verandert de bemanning weer in mensen. Daarna vertelt zij Odysseus de geheime informatie die hij nodig heeft om zijn reis naar huis te vervolgen door de ondergrondse grondgebieden van Hades.

Net als de type vijf persoonlijkheid zijn Hermes en Circe onafhankelijke bewakers van geheime informatie. Zij delen hun bewaakte wijsheid strategisch en delen die alleen met hen waarvan zij denken dat zij die informatie waard zijn. Hermes leert Odysseus hoe hij zich kan beveiligen tegen de verlokking van gierigheid. Circe beloond hem overvloedig met informatie over de onderwereld als hij bewezen heeft om weerstand te kunnen bieden aan gierigheid.

Type 4 Hades en de Sirenen

Als Odysseus aan de god Circe vraagt om hem te helpen op zijn reis naar huis, vertelt Circe dat hij naar Hades moet gaan. Daar moet hij bloedrituelen ondergaan zodat hij met de geest van Tiresias kan spreken. Tiresias zal hem dan verder de weg wijzen. In ruil voor zijn bloed vertelt de blinde profeet Hades aan Odysseus alles over zijn toekomst.

“Glorieuze Odysseus, je zult thuis komen maar de goden zullen het je nog zeer op de proef stellen. Maar je komt na veel opofferingen en lijden wel terug als je je eigen verlangens kunt weerstaan. Dood zal over de zee komen en alles te samen laten komen in een allesomvattende strijd. Het zal eindigen in een oude leeftijd. Je volk zal door jou veel voorspoed kennen”.

Odysseus hoort van andere geesten in het Land van de Dood, maar hun boodschap is een litanie van spijt over hun keuzes in het leven en ze zijn jaloers op hen die nog leven.

Hades echter vertegenwoordigt “het land dat had kunnen zijn een plaatst bestemt om op ieder moment te bezoeken’. Hades verkondigd echter ook altijd een boodschap van de regels van verlangen en spijt in het menselijk leven. We kunnen altijd blijven steken in een eigen blindheid over ons zelf als we niet ons innerlijke verdriet onderzoeken maar ons hele leven rond pijnlijke verlies en mislukte dromen blijven draaien. Na dit bezoek aan de onderwereld kan Odysseus meer mindfull kiezen voor het leven. Hij heeft gesproken me de geesten van zijn verleden die zijn verdriet en onvervulde verlangens van de psyche – zijn schaduwzijde – waar hij vrede mee moet sluiten om zijn reis weer te kunnen hervatten.

De volgende bestemming openbaart nog meer de functie van het verlangen. Nadat hij Hades heeft verlaten zeilt Odysseus langs de eilanden van de Sirenen. De sirenen kunnen de pijn van iedereen voelen. Ze betoveren iedereen die hun kant op komt door de reizigers te verdoven met hun gezang zodat ze geen verlangen meer hebben om naar huis te gaan. Ze zingen dat ze weten hoeveel Odysseus heeft geleden in de Trojaanse oorlog. En ze beloven hem wijsheid als hij luistert naar zijn harteigenschappen. Zij zullen hem de betekenis van zijn lijden openbaren.

Odysseus besluit om naar de sirenen te luisteren en leert de betekenis van zijn menselijke verlangen en verleidingen. Hij neemt zich voor dat hij deze verleidingen zal weerstaan. Hij weet dat hun gezang de bemanning dwingt om zich op de rotsen kapot te laten slaan. Hij en zijn mannen doen was in hun oren en hij bindt hen vast aan de mast. Daardoor kunnen zij het intense gezang van de Sirenen weerstaan en zeilen ze uit het gevaar.

Alleen zorgvuldige planning redt Odysseus van zijn eigen onweerstaanbare verlangen voor deze ervaring. Anders zou de verleiding om naar onbeschrijfelijke dieptes van emoties te gaan hem fataal zijn geworden. Zoals het zo vaak doet als we te diep in onze emoties blijven hangen.

Hades en de Sirenen weerspiegelen een reflectie op de pijn en wijsheid van type 4 door een donkere passage van de reis terug naar ons zelf.

Verlangen, jaloersheid en spijt zijn verleidelijke emoties waarvan sommigen niet kunnen ontsnappen. Maar deze emoties brengen ons de onverbloemde waarheid over onze eigen noden en pijnen als we moedig genoeg zijn om ze te ontvangen. En leren omgaan met deze emoties is een belangrijk deel van de reis naar ons eigen zelf.

Type 3 Zeilreis voorbij Skylla en Charybdis en de landing op Thrinakia

De godin Circe vertelt Odysseus dat ze, nadat hij en zijn bemanning langs de Sirenen zijn gezeild, door een smalle doorgang moeten zeilen. Circe adviseert hem om zo snel mogelijk de levensgevaarlijke doorgang te passeren. Zij weet dat Odysseus zes van zijn manschappen moet opofferen aan Skylla, het zeskoppige monster.

Odysseus wordt vaak uitgedaagd op zijn leiderschapskwaliteiten in zijn pogingen om Ithaca zijn thuishaven te bereiken. Op dit draaipunt op de reis zien we beide focussen van Odysseus om zijn doel te bereiken. Aan de ene kant zijn vastberadenheid om zijn doel te bereiken en aan de andere kant de rampzalige consequenties van het onrechtmatig grijpen van de macht.

Odysseus weet dat hij zijn schip voorzichtig langs Skylla, het zeskoppige monster en langs Charybdis, een dodelijke draaikolk, moet sturen. Hij kan deze obstakels niet vermijden dus focust hij zich geheel op het behouden van de koers om die gevaarlijk doorgang door te komen. Hij besluit om zijn bemanning niks te vertellen over Skylla omdat hij weet dat hij zes mannen zal moeten opofferen om verder te kunnen en om niet met zijn allen in de dodelijke draaikolk te recht te komen.

Odysseus is de juiste man op voor deze job. Hij weet dat hij zijn ego in de greep moet houden en hij blijft efficiënt, volhardend en meedogenloos op koers richting de uitgang van de kloof. Hij gebruikt zijn kracht meesterlijk door de informatie te controleren en door het nemen van de juiste beslissingen. Zijn bemanning aarzelt niet om zijn bevelen op te volgen op de cruciale momenten. Zes mensen sterven maar de rest overleeft.

Als ze het eiland Thrinakia bereiken geeft Odysseus zijn bemanning een zeer specifieke waarschuwing. Hij gebied zijn mannen om de kudde schapen die er graast niet aan te raken. Zij zijn het eigendom van de zonnegod Helios, die alles ziet en hoort.

De mannen houden zich aan dit verbod totdat de voedselvoorraad op is. Als Odysseus slaapt overtuigt zijn commandant de manschappen ervan dat het nog beter is om gedood te worden door de god van de zee als sterven van de honger. Ze trakteren zich op een deel van de kudde in het geloof dat ze dan net zoveel macht krijgen als de zonnegod.

Odysseus ontwaakt, maar het is al te laat. Hij beveelt hen om de zee op te gaan zodra de wind gaat opsteken. Zeus zelf vernietigt onmiddellijk de boot en de bemanning, Odysseus overleeft als enige de ramp.

Deze avonturen symboliseren de kracht en de valkuilen van het type 3 persoonlijkheid. Zijn kracht om te kunnen focussen en zijn authentieke leiderschap redden zoveel mogelijk mannen onder verschrikkelijke omstandigheden. Bij zijn afwezigheid maken ontlenen zijn mannen krachten die veel sterker zijn dan hun natuur en dat leidde tot hun ondergang.

Type 2 Calypso

Odysseus strand op het eiland Calypso. Het is de voorlaatste plaats die hij bezoekt voordat hij thuis arriveert. Het is de achtste plaatst die hij aandoet op zijn reis van Troje naar huis.

Calypso is een wonderschone koninklijke nymf en de slimste onder de godinnen. Ze is mooi en elegant vrouwelijk. Calypso is het toonbeeld van verzorger. Ze pampert Odysseus, geeft hem het beste eten en voorziet hem van alles wat hij zich wenst. Maar ze wil daarvoor ook iets terug van Odysseus. Ze verlangt van hem dat ze hem niet verlaat. Odysseus wil echter naar huis terug naar zijn geliefde Penelope maar Calypso wil met Odysseus trouwen en hem onsterfelijk maken.

Totdat Zeus zelf Calypso beveelt om Odysseus te laten gaan houdt zij Odysseus gevangen in haar paradijs en verwent hem met sensuele pleziertjes en lekker eten en drinken. Haar doel is om hem te verleiden zijn droom van thuiskomen op te geven. Haar verwennerijen zijn geweldig maar in feite ook een soort gevangenis. Zijn dilemma tussen terug gaan naar zijn sterfelijke vrouw en blijven als onsterfelijke bij Calypso. Waarom zou hij nog de vele ontberingen nog willen verdragen als hij ook de heer des huizes op Calypso kan worden en dan ook nog onsterfelijk is. Onder het excuus van helpen wil ze hem in feite onder controle hebben en zo voor eeuwig bezitten. Calypso’s hoofdmotivatie achter deze relatie is echter dat zij de ware liefde van iemand krijgt omdat ze die niet kan krijgen van zichzelf.

Wanneer Calypso Odysseus uiteindelijk toestemming geeft om te gaan laat ze de goede kant van een type 2 persoonlijkheid zien. Ondanks de wetenschap dat hij haar zal verlaten helpt hij hem toch om een boot te maken voor zijn terugreis. Zonder boeien en wetend dat hij niet te overreden is om bij haar te blijven is ze eindelijk in staat om lief te hebben in een meer vrijgevige vorm.

Type 1 de Phaeaciers van Scheria

Na wederom een lange reis komt Odysseus eindelijk aan op Ithaka. Daar ontmoet hij de Phaeaciers van Scheria. Zij zijn zeer gedisciplineerd en proper, geordend en behoudend. Zij zijn hoffelijk, letten op etiquette, zijn plichtsbewust en doen de juiste dingen. Hun koninklijk paleis van architectonisch perfectie met een bronzen omwalling. Het zijn perfecte zeilers en zijn altijd in staat om perfect op koers te blijven. Ze voelen zich uiteindelijk moreel verplicht om Odysseus te helpen.

Hoe deugdzaam de Phaeaciers ook zijn, zelf deze kwaliteiten hebben hun schaduwkant. Alles wat je in het extreme toepast wordt en probleem, inclusief het moreel oordelen. Het worden dan bloedeloze goeddoeners, hun perfectionisme kan zwaar en dwingend worden in plaats van dankbaar en behulpzaam. De Phaeaciers vertegenwoordigen de type 1 persoonlijkheid als het toonbeeld van deugd maar ook als zijnde rigide, zelfrechtvaardiging en veroordelend tegenover hen die dat niet zijn.

Perfect proberen te zijn is echter niet genoeg om de Phaeaciers te beschermen tegen de grillen van het noodlot. Poseidon is kwaad op hun vaartuigen die met bijna onmenselijke snelheid de geschenken die ze aan Odysseus hebben gegeven kunnen vervoeren. Hij verandert de schepen in stenen zodra ze in de haven van Scheria aankomen. Zodat zij de haven als een berg afsluiten. De Phaeaciers weten dat Poseidon razend is en ze bereiden een groot offer voor. Ze gaan in vroom gebed en rituelen hopend om ze de boze god te kunnen bedaren.

Odysseus komt thuis en treft daar de zijn zoon Telemachos aan die hem niet herkent omdat hij omgetoverd is tot een oude man. Samen bestrijden ze de koningen die zijn land opeisen door te willen trouwen met zijn vrouw Penelope. Zij wil dit echter niet en nu zijn zij boos en willen alles vernietigen. Hij leert zijn zoon om eerst zijn woede te beheersen zodat hij de juiste beslissingen kan nemen.

De vijanden worden verslagen en Odysseus, Penelope en hun zoon leven nog lang en gelukkig in hun koninkrijk. De liefde heeft alle gevaren getrotseerd en gezegevierd.